Bijstand en wijzigingen

Als u een bijstandsuitkering ontvangt bent u verplicht om te melden als er iets veranderd in uw persoonlijke situatie. Dit moet gemeld worden, omdat het soms een verandering van uw uitkering kan betekenen.

Voorbeelden van veranderingen zijn:

  • U heeft inkomsten uit werk.
  • U heeft een andere uitkering ontvangen.
  • U ontvangt (partner)alimentatie.
  • Uw scheiding is rond en u heeft een bedrag ontvangen.
  • U heeft een erfenis ontvangen.
  • U bent getrouwd of bent gaan samenwonen.
  • Er is een kind geboren.
  • U bent verhuisd of gaat verhuizen.
  • Er is iemand bij u in komen wonen.

Geef een wijziging voor de 27e van de maand door

Dit kunt u doen met het wijzigingsformulier. Als wij te laat weten dat u extra inkomsten heeft gehad ontvangt u mogelijk te veel uitkering. Soms betekent het ook dat wij een boete moeten opleggen. Bij veranderingen die niet over inkomsten gaan, geeft u de wijziging zo snel mogelijk door.  

U kunt een wijziging met het volgende formulier online doorgeven:

Wijziging bijstand doorgeven Log in met uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord.

Let op: geeft u ook een wijziging door voor uw partner? Dan moet hij/zij tijdens deze aanvraag ook inloggen met de eigen DigiD-inlogcode. De aanvraag wordt dan door u verstuurd, maar geldt voor u allebei.

Wilt u de wijziging niet online doorgeven? Dan kunt u formulier Wijziging bijstand doorgeven (pdf, 172Kb) downloaden, printen, invullen en opsturen. Stuur het volledig ingevulde formulier dan naar:

Uitkeringsadministratie H2O
Antwoordnummer 53
8070 VS Oldebroek

Welke documenten moet u meesturen?

Als u een verandering doorgeeft, lever hiervan dan ook bewijsstukken aan. Voorbeelden van bewijsstukken zijn:

  • Een kopie van het arbeidscontract en loonstroken;
  • Een kopie van een echtscheidingsconvenant;
  • Een kopie van het afschrift van de notaris over de erfenis;
  • Een kopie van uw huurcontract.

Heeft u inkomen uit werk of uit een andere uitkering? Stuur dan ook een loonstrook of uitkeringsspecificatie mee met het wijzigingsformulier. Heeft u nog geen loonstrook ontvangen? Vul dan het aantal gewerkte uren in het op het formulier.

De uitkeringsadministratie gaat dan een berekening maken van uw inkomen en op hoeveel uitkering u recht hebt. Ook als u elke maand dezelfde inkomsten uit werk of een uitkering heeft, moet u het formulier invullen. 

Voor andere inkomsten, zoals bijvoorbeeld alimentatie of heffingskortingen hoeft u niet maandelijks een formulier in te leveren. Dit hoeft u alleen te doen wanneer het bedrag dat u ontvangt is gewijzigd. 

Gerelateerde informatie