Opstapregeling

Woont u in een instelling of bij een zorgorganisatie? Woont u daar bijvoorbeeld vanwege een verslaving, psychiatrische problemen, huiselijk geweld of verstandelijke beperking? En bent u toe aan zelfstandig wonen in de wijk? De Opstapregeling ondersteunt u bij de overstap naar zelfstandig wonen.

Voorwaarden

Voor de Opstapregeling gelden de volgende voorwaarden.

  • U woont nu bij een zorginstelling Beschermd Wonen. U woont daar bijvoorbeeld vanwege een verslaving, psychiatrische problemen, huiselijk geweld of verstandelijke beperking. U heeft een beschikking voor Beschermd Wonen;
  • Deze zorginstelling heeft de samenwerkingsovereenkomst Opstapregeling getekend;
  • U woont nu minstens 1 jaar in de gemeente Epe, Hattem of Heerde;
  • U kunt de huur van een huurwoning betalen.

Aanpak

Voor de aanmelding voor de Opstapregeling doorloopt u de volgende stappen:

  • Uw begeleider belt samen met u naar Zorgvraag Heerde, telefoonnummer (0578) 69 94 99, om met de Wmo-gespreksvoerder te bespreken of u in aanmerking zou komen voor de Opstapregeling;
  • Uw begeleider bespreekt met de Wmo-gespreksvoerder of u zich kunt aanmelden voor de Opstapregeling. Kunt u zich aanmelden? Ga dan door naar de volgende stap;
  • Uw hulpverlener van de zorginstelling waar u woont (verblijft) helpt u bij uw aanmelding. U doet uw aanmelding dus samen;
  • U ontvangt van de Wmo-gespreksvoerder per e-mail het aanmeldformulier Opstapregeling;
  • U stuurt het volledig ingevulde aanmeldformulier per e-mail terug naar de Wmo-gespreksvoerder;
  • De opstapcommissie bepaalt of u toe bent aan zelfstandig wonen;
  • Daarna krijgt u een brief of uw aanmelding wel of niet is goedgekeurd;
  • De woningcorporatie zoekt een geschikte huurwoning voor u;
  • U maakt een afspraak met de Wmo-gespreksvoerder voor een keukentafelgesprek. U bespreekt samen welke begeleiding u nodig heeft om straks zelfstandig te kunnen wonen.

Hoe werkt het?

  • Is uw aanmelding voor de Opstapregeling goedgekeurd? Én is er voor u een huurwoning? Dan krijgt u een tijdelijk huurcontract. Dat huurcontract geldt maximaal 2 jaar;
  • U krijgt ook een aantal uren begeleiding per week. Dat is om u te helpen bij uw overstap naar zelfstandig wonen;
  • Elk half jaar kijkt de verhuurder samen met u en uw hulpverlener hoe het gaat;
  • Gaat het zelfstandig wonen goed? Dan krijgt u na maximaal 2 jaar een huurcontract voor onbepaalde tijd.

Tips bij aanmelden

  • Vul het aanmeldformulier zo goed mogelijk in. U geeft alle gevraagde informatie en geeft een eerlijk antwoord op alle vragen.
  • Wees duidelijk over uw inkomen en over eventuele schulden. U moet de huur van uw huurwoning wel kunnen betalen.
  • Maak uw woonwensen duidelijk. Geeft er ook een uitleg bij.

Tip voor organisaties

Wilt u een cliënt aanmelden voor de Opstapregeling? Dat kan alleen als uw organisatie is aangesloten bij de Samenwerkingsovereenkomst Opstapregeling. Bent u nog niet aangesloten en wilt u dat wel? Neem dan contact op met Heleen Hartkamp via heleen.hartkamp@epe.nl.