Budgetbeheer

Heeft u schulden of vindt u het moeilijk om rond te komen? Soms kan budgetbeheer, een vorm van schulddienstverlening, u helpen.

Met budgetbeheer krijgt u een budgetteringsrekening waarop uw inkomen binnenkomt. De gemeente Zwolle beheert deze rekening namens u. U maakt samen met de gemeente een budgetplan, waarin staat wat uw maandelijkse inkomsten en uitgaven zijn.

U blijft zelf verantwoordelijk voor het aflossen van uw schulden. Dit moet u dus zelf of met behulp van uw netwerk regelen. Het is belangrijk dat u zo snel mogelijk weer zelf uw financiën beheert.

Voorwaarden

  • U bent 18 jaar of ouder.
  • U staat als inwoner ingeschreven in de gemeente Heerde.
  • U geeft de gemeente alle bewijsstukken die nodig zijn om uw situatie te beoordelen.
  • U heeft een inkomen.

Kosten

Een aanvraag voor budgetbeheer in het kader van schulddienstverlening is gratis.

Bijzonderheden

Soms is budgetbeheer een voorwaarde om hulp bij schulden te kunnen krijgen. Dit geldt bijvoorbeeld bij een schuldregeling zonder tussenkomst van de rechter (minnelijke schuldregeling).

Aanvraag

Budgetbeheer is onderdeel van uw aanvraag voor schulddienstverlening. De gemeente beoordeelt of dit voor u geschikt is.

Vormen van budgetbeheer

  1. Financieel beheer. Hierbij reserveert de gemeente alleen geld voor de schuldregeling. U ontvangt het inkomen dat overblijft.
  2. Budgetbeheer basis. Na reservering voor de schuldregeling betaalt de gemeente de vaste lasten zoals huur, water, energie en zorgverzekeringspremie. Daarna ontvangt u het inkomen dat overblijft.
  3. Budgetbeheer totaal. Naast de reservering voor de schuldregeling en de betaling van de vaste lasten, reserveert de gemeente geld voor andere uitgaven. In dit geval ontvangt u het restant van uw inkomen niet helemaal. U krijgt per week of per maand een vast bedrag voor de boodschappen (leefgeld).

Meer informatie

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening