Bewegen en sporten

Voldoende beweging is goed voor de gezondheid en ontwikkeling van uw kind. Door te sporten of buiten te spelen beweegt uw kind meer en krijgt het een betere conditie.

Voordelen van bewegen

Een goede conditie zorgt bijvoorbeeld voor een betere weerstand. Door te bewegen, trainen kinderen de armspieren, beenspieren en de hartspier. Ook het ademhalingssysteem en de bloedsomloop verbeteren.

Buiten spelen geeft kinderen de vrijheid en ruimte. Ze leren hierdoor ook andere kinderen kennen en kunnen genieten van de gezonde buitenlucht.

Beweegadvies

Voor kinderen is het advies om elke dag minimaal een uur matig intensief te bewegen. Dit kan bijvoorbeeld door traplopen, fietsen, wandelen, sporten of zwemmen.

Sporten

Op de school van uw kind is steeds meer aandacht voor sport, ook voor kinderen met een bewegingsachterstand. Naast de uren lichamelijke opvoeding zijn er vaak ook sportdagen, -evenementen en -wedstrijden.

Uw kind kan ook bijvoorbeeld voetballen, volleyballen, hardlopen of schaatsen bij een sportvereniging. Heeft uw kind een beperking? Dan kan het misschien aangepast sporten. Meer informatie vindt u op www.allesoversport.nl.

(School)zwemmen

In ons waterrijke Nederland is het belangrijk dat uw kind al vroeg leert zwemmen. U kunt hiermee beginnen als uw kind ongeveer vier jaar is.

Scholen mogen zelf kiezen of zij schoolzwemmen opnemen in hun lespakket. Vraag de school van uw kind hiernaar. Meer informatie vindt u op www.opvoeden.nl.

Jeugdsportfonds

Het Jeugdsportfonds zorgt ervoor dat kinderen uit gezinnen met een minimuminkomen lid kunnen worden van een sportvereniging. Het fonds is er voor alle kinderen tot en met achttien jaar uit gezinnen die leven van een uitkering of die in de schuldsanering zitten.

Op www.jeugdsportfonds.nl vindt u meer informatie. U kunt hier ook een aanvraag indienen.